رها کسی شبیه خودم

فضایی برای فرهنگ وهنر ایران اسلامی

رها کسی شبیه خودم

فضایی برای فرهنگ وهنر ایران اسلامی

بایگانی

مهدی طهماسبی، پژوهشگر حوزه ادبیات و تاریخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: مراسم چراغ‌بران شهرکرد به علت اینکه از گذشته‌های دور، ایرانیان آتش را از این باب که روشنایی بخش است و باعث نورانیت منازل می‌شود، می‌شناسند از منحصر به‌فردترین آئین‌های نور و روشنی در ایران است که حتی ریشه قرآنی نیز دارد.

وی می‌افزاید: مردم شهرکرد در آخرین ساعات سال و پیش از سال تحویل، چراغ‌های منزل خود را به حرم مطهر امامزاده دوخاتون می‌برند و به دست یکی از خاندان سادات آن را روشن می‌کنند و با آوردن آن چراغ به منازل خود و قرار دادن در کنار سفره هفت‌سین، نور تازه و روشنایی را جاری می‌کنند.

پژوهشگر حوزه ادبیات و تاریخ با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و اداره اوقاف متولی حفظ و معرفی این آئین هستند، اظهار می‌کند: تا جای امکان باید روی تاریخ شفاهی این میراث ناملموس کار کرد و ظرفیت‌های مردم توسط هنرمندان و افراد خلاق شناخته شود و همچنین المان‌ها و عناصر در دسترس، به‌روزرسانی و فضایی ایجاد شود که کاملاً مطابق با سنت باشد.

طهماسبی با بیان اینکه باید یک فضاسازی سنتی ایجاد شود تا این میراث ناملموس میان مردم قرار گیرد و در کنار آن برای مردم این میراث تشریح شود، تصریح می‌کند: می‌توان برنامه‌ای با عنوان جشنواره نور ایجاد کرد، برای مثال در ساعات پایانی سال این جشنواره در زمانی مشخص برای مردم برگزار شود تا گردشگر احساس کند در یک فضای سنتی، خاطره‌انگیز و نوستالژیک قرار دارد.

وی تاکید می‌کند: این عمل از یک سو یک مقوله فرهنگی و از سوی دیگر یک چرخه اقتصادی را رقم می‌زند به این دلیل که هم می‌تواند موجب مبادله فرهنگی با گردشگر شود و هم دارای سود مالی است.

  • مهدی طهماسبی دزکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی