رها کسی شبیه خودم

فضایی برای فرهنگ وهنر ایران اسلامی

رها کسی شبیه خودم

فضایی برای فرهنگ وهنر ایران اسلامی

بایگانی
آخرین مطالب

مطلبی برای تمداربیت

سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۰۸:۰۰ ق.ظ

نگهبانان زنده بودن، پویایی و ماندگاری هر زبانی بی شک شاعران هستند که بواسطه تخیل و زبان آوری هم در غنای زبانی می کوشند و هم در پاسداشت جایگاه زبان تاثیر زیادی دارند .

گویش لری یکی از کهن ترین، غنی ترین و تخیل آمیزترین زیر مجموعه های زبان فارسی می باشد که بیشترین توان شاعرانگی اش را در ظرفیت بی همانند ادبیات شفاهی که به نوعی مانند زندگی عشایری و روستایی است، داشته و دارد.

در لری شعر گفتن را بیت بستن ، شاعران را بیت بند و خلاقیت نوآورانه را نودرار می خوانند و برای هر موضوعی در موقعیت پیش آمده بیتی و شعری وجود دارد که هویت فرهنگی و اجتماعی را با خویش به همراه دارد .

بر اساس منابع مکتوب سابقه شعر و نوشتار لری در قلمروی ایل بختیاری و مناطق لرنشین از دوره صفویه و قرن دهم است و قدیمی ترین شاعر شناخته شده این قلمرو میرزا حسن واهب مالمیری متوفی ۱۰۵۸ه.ق می باشد و شاعرانی چون فرخی و دفتری بروجنی،بیضای جونقانی،میرصفی اله سیدذاکر وانانی، ملازلفعلی کرانی ،حسینقلی خان ایلخانی حسین پژمان و داراب افسر بختیاری اشعار لری سروده اند و این نشان از پیشینه درخشان این زبان دارد .

گستره ای از اردل ،ناغان تا چغاخور را باید پایتخت فرهنگی قلمروی ایل بختیاری برشمرد که پایه گذاران جشنواره شعر گویشی تمداربیت با هدف گذاری احیای ظرفیت زبانی و به روزرسانی این توانمندی ادبی ، موقعیت بی نظیری را آفریده و باعث هم افزایی توان ادبی ، شناسایی و معرفی استعدادهای درخشان و نوپدید، هدفمند کردن داشته ها و از مهمترین بسترسازی بروز و ظهور رویکردهای زبانی شده اند که باید آن را ستود و به آن به دیده موقعیت کم تکرار زبانی و ادبی نگریست.

نکته آخر این نوشتار در روزگار تهاجم دهکده جهانی که دشمن خرده فرهنگ ها و خرده زبان‌هاست شاعران لر زبان برای ماندگاری و احیای ظرفیت های مختلف وظیفه ای سنگین و دشوار را بر عهده دارند و باید مولفه‌های قدرت اندیشه و تازگی کلام برای جذب مخاطب به‌ویژه نسل جوان و نوجوان که کم کم از ریشه های فرهنگی و عقبه های ادبی و هنری فاصله گرفته را به نحو شایسته و بایسته به کار بگیرند که این امری خطیر و مسیری دشوار است وبه قول حضرت خواجه حافظ

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید 

هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

  • مهدی طهماسبی دزکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی