رها کسی شبیه خودم

فضایی برای فرهنگ وهنر ایران اسلامی

رها کسی شبیه خودم

فضایی برای فرهنگ وهنر ایران اسلامی

بایگانی
آخرین مطالب

 

 

نگاه اهل قلم و صاحبان اندیشه همواره ارزشمند است و این توانایی را دارند که از طریق اندیشه و برون‌دادهای فکری، جهان‌بینی و مسیر جامعه مخاطب خود را تغییر دهند.

مهدی طهماسبی، شاعر و نویسنده

مهدی طهماسبی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با گرامیداشت چهاردهم تیرماه و روز قلم و با اشاره به اینکه به باور همگان اسلام یک دین کاملاً فرهنگی است، اظهار کرد: معجزه مانای رسول گرامی اسلام(ص) در تاریخ بشریت، کتاب آسمانی قرآن است که در آن سوره‌ای با نام «قلم» آمده و در طلیعه آن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ»، خداوند متعال به قلم سوگند یاد می‌کند. 

وی با ذکر اینکه قلم به مصداق حدیث «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء» بر خون شهدا افضل است، ادامه داد: ارزش قلم بر طبق آموزه‌های قرآنی و روایی کاملاً آشکار است؛ در آموزه‌های ایرانی نیز اهالی قلم همواره فضل می‌بینند و بر صدر می‌نشینند و ارزش دارند. نگاه اهل قلم و صاحبان اندیشه همواره ارزشمند است و این توانایی را دارند که از طریق اندیشه و برون‌دادهای فکری، جهان‌بینی و مسیر جامعه مخاطب خود را تغییر دهند.

این مدرس و پژوهشگر ادبی بیان کرد: امام خمینی(ره) مصداق بارز اهالی قلم هستند که با نوشته‌های خود فضای جدیدی را در ایران و عرصه جهانی شکل دادند و نهضت عظیم انقلاب اسلامی را بنیان نهادند، لذا قلم می‌تواند خالق بهترین‌ها باشد.

طهماسبی با تأکید بر اینکه شاعران، نویسندگان، محققان و اهالی قلم ظرفیت‌های بی‌همانند جامعه هستند، توضیح داد: پیشینیان ما شعر را هنر اول می‌دانستند و هیچ شعری ماندگار نمی‌ماند مگر با قلم و نگاشتن؛ بنابراین گفته می‌شود که کمرنگ‌ترین جوهرها ماندگارتر از پررنگ‌ترین حافظه‌ها هستند. در خصوص ارزش و فضیلت و ثواب نوشتن، احادیث فراوانی وجود دارد از جمله اینکه پیامبر(ص) فرمودند: «مَن کَتَبَ عَنِّی عِلما أو حَدیثا لم یَزَلْ یُکتَبْ لَهُ الأجرُ ما بَقِیَ ذلکَ العِلمُ و الحَدیثُ» یعنی هر کس دانشى یا حدیثى از من بنویسد تا آن دانش و حدیث باقى است، برایش اجر نوشته شود.

تاریخچه درخشان اهالی قلم چهارمحال و بختیاری 

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری بیشتر مبتنی بر نگاه شفاهی و نه نوشتاری بوده است، توضیح داد: با اینحال، تاریخچه اهالی قلم و نگارش در این استان به قرن‌های هشتم و نهم باز می‌گردد که در این راستا می‌توان از شخصی با نام «حسن نافچی» نام برد که منظومه و نیز کتاب منثور دارد و آثار او را باید جزو نخستین حرکت‌ها در استان در حوزه نوشتن بدانیم.

این پژوهشگر ادبی افزود: البته شواهدی از جمله در شجره‌نامه‌ها و نژادنامه‌های امامزادگان عظیم‌الشأن هم وجود دارد که نشان می‌دهد پیش از حسن نافچی نیز مردمان چهارمحال و بختیاری با قلم و نویسندگی نامأنوس نبودند؛ در سده‌های گذشته چهارمحال و بختیاری خاستگاه عالمان بزرگی همچون آیت‌الله دهکردی, حاج شیخ علی بروجنی، سیدمحمد دهکردی، میرزا صفی‌الله وانانی و از شاگردان میرزای شیرازی و ... بوده است.

طهماسبی از شاعران نامداری همچون عمان سامانی، دهقان سامانی، فرخی دفتری بروجنی، شیدای دهکردی، میرزای قهفرخی، بیضای جونقانی و ... نیز نام برد و افزود: همه این شخصیت‌های ادبی از ظرفیت‌های استان ما در سده‌های گذشته هستند. 

این شاعر آیینی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی و خون مطهر شهدا شاهد شکوفایی اهالی قلم و شعر و ادب در دوران معاصر هستیم، اظهار کرد: انقلاب فضایی را ایجاد کرد که نسل‌های نو و نوقلمان روزگار اول انقلاب، وارد عرصه شوند و طبع‌آزمایی کنند. 

طهماسبی تصریح کرد: در این راستا، شاعران، نویسندگان، داستان‌نویسان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف همواره قلم‌فرسایی کرده و استعدادهای خود را به منصه ظهور رسانده‌اند؛ امروز نیز شاهد ظهور نوجوانان و جوانانی خوش‌فکر، خوش‌قلم و خوش‌آتیه هستیم که نگاه بلندی دارند، آنان بدون شهرتند اما مشغول کار هستند و این ظرفیت می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان برای ادبیات و نویسندگی این منطقه باشد.

رئیس گروه امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات و موانع اهالی قلم در حوزه نشر آثار، بیان کرد: اهل قلم باید بتوانند از ظرفیت نشر آثار بهره‌مند شوند. آنان را نباید فقط خالق و تولیدکننده بدانیم زیرا اگر فرآورده‌های اندیشه اهالی قلم و فرهنگ و ادب در قالب یک اثر ملموس به مخاطبان عرضه نشود، کار و تلاش آنان ابتر است. 

طهماسبی در پایان گفت: جا دارد ظرفیت نشر به‌ویژه نشر تخصصی در استان فعال‌تر شود و برون‌دادهای مطلوبی در قالب‌های مختلف به دست مردم برسد تا پویایی و نشاط در عرصه قلم و نویسندگی اتفاق بیفتند و اهالی قلم نیز بتوانند توانایی‌های خود را بهتر و بیشتر به منصه ظهور برسانند.

  • مهدی طهماسبی دزکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی